Mönster på farmorsruta

8 kommentarer
 
Hej på er!
 
Jag håller på med en filt i dagsläget i Farmorsrutor. Många har efterfrågat mönstret så det har jag nu skrivit ner. jag vill förtydliga att detta är inte mitt  personliga mönster utan det är en ruta som funnits länge som även kallas "solid granny square". Så håll i hatten nu kommer mönstret.
 


 
Bra att veta:
 
På varje varv är det en stolpe i varje maska plus 2 stolpar i varje luftmasbåge på vardera sida. Så varje sida av rutan ökar med 4 stolpar per sida. Varje varv avslutas med en smygmaska i de luftmaskor som ersätter första stolpen.
 
Varje hörn görs genom 2lm.
 
Om du inte vet hur du gör en magisk ring så går det att göra 3lm och sluta till en ring. Men jag personligen tycker det är snyggast med magisk ring.
 
Varv1: Börja med en magisk ring där du gör 3lm som ersätter första stolpen. Sedan gör du 1st, 2lm, 3st, 2lm, 3st, 2lm, 3st, 2lm och avsluta sedan med att göra 1st och sedan en sm i de 3lm som ersatte första stolpen. 
 
Nu har du gjort första varvet och du har då 4 stolpgrupper där du har 3 stolpar i varje grupp och 2 luftmaskor mellan stolpgrupperna.
 
Din ruta ser nu ut så här: 
 

Varv2: 3lm som ersätter första stolpen. Sedan virkar du 2st (i luftmasbågen som bildar hörnet i föregående varv). 2lm 7st, 2lm, 7st, 2lm 4st. 1sm i de lm som ersatte första stolpen.
 
Du har nu 4 stolpgrupper med 7st i varje stolpgrupp.
 
Nu ser er ruta ut så här: 
 
 
Varv3: 3lm som ersätter första stolpen. Virka sedan 4st, 2lm, 11st, 2lm, 11st, 2lm, 11st, 2lm, 6st. Gör en sm i de lm som ersatte första stolpen.
 
Du har nu 4 stolpgrupper med 11st i varje stolpgrupp.
 
Din ruta ser nu ut så här:
 


Varv4: 3lm som ersätter första stolpen. Virka sedan 6st, 2lm, 15st, 2lm, 15st, 2lm, 15st, 2lm. Gör en sm i de lm som ersatte första stolpen. 
 
Du har nu 4 stolpgrupper med 15 stolpar i varje stolpgrupp.
 
Din ruta ser nu ut så här:
 


Varv5: 3lm som ersätter första stolpen. Virka sedan 8st, 2lm, 19st, 2lm, 19st, 2lm, 19st, 2lm, 10st. Gör en sm i de lm som ersatte första stolpen.
 
Du har nu 4 stolpgrupper med 19st i varje stolpgrupp.
 
Din ruta är nu klar och ser ut så här:
 

Ha så kul! :)
 
 
 
1 Anonym:

skriven

Tack för bra mönster! Ska absolut testas!! Hur stor ska den magiska ringen vara i början, visst ersätter den luftmaskor, men hur många??? Tack på förhand!

Svar: Hej! En magisk ring är reglerbar så gör den hyfsat stor så virkar du första varvet runt den magiska ringen. Sedan drar du ihop den. Det går att gör 3lm i en ring också men jag tycker inte det blir Lika snyggt. Men det går. :)
CrochetFairy

2 Leja:

skriven

Tack, för ett enkelt mönster. Bra för mig som inte orkar med att virka mormorsrutor, samma princip alltså, fast enklare. Här slipper jag att byta tråd!

Svar: Vad roligt att du förstod mönstret! Ja visst det är mycket enklare än mormorsrutor och blir väldigt fint trots att det endast är en färg som används på rutan. :)
CrochetFairy

3 Anonym:

skriven

Hej!
Tack för jättefint mönster! Jag tänker också göra en filt, har du nåt bra tips på hur man ska virka ihop rutorna? En annan färg mellan?
//Sarah

Svar: Jag brukar alltid virka ihop rutor med en annan färg. Oftast vit. Du kan lägga räta mot räta och sedan virka med fasta maskor i yttre maskbågarna det gör jag många gånger. :)
CrochetFairy

4 Bitte :

skriven

Tack för mönstret! Rutorna är så fina!

5 Anonym:

skriven

Halloj! Antingen är jag på tok för trött eller så såg jag ngt som inte riktigt stämde i början av mönstret. Borde det inte vara; magic loop och 3lm, 2st, 2lm osv med 3st..? Jag läste det som 3lm och 1st? Hittade precis till din sida, ser fram emot ditt nya filtmönster! Skitsnygg filt!! 😄👍🏻 /Erica, fru frågvis! *skratt*

Svar: Hej! Såg att du hittat att jag hade den sista stolpen i slutet. Vill du veta varför? :) man döljer då på en bättre sätt att man börjat med tre luftmaskor om de tre luftmaskorna är i mitten istället för på ena sidan. Då syns det ofta väldigt tydligt. :)
CrochetFairy

6 Anonym:

skriven

Ah, trött och slarvigt läst! Såg nu att man avslutar varv ett med 1st! Ignorera mig!!! 😂 /Erica

7 Cornelia :

skriven

Så fina rutor och så bra med ett mönster på svenska! Får jag fråga vilket garn du använt?

Svar: Hej! Rutorna är virkade i Järbo Nova :)
CrochetFairy

8 Annelie:

skriven

TACK FÖR ETT BRA MÖNSTER! SKA VIRKA PÅ SEMESTERN,ANNARS SÅ STICKAR JAG.