Virkade Macarons

En kommentar
 
Hej mina vänner!
 
För ett par år sedan knåpade jag ihop ett mönster på macarons. Detta publicerade jag då på min gamla blogg som egentligen handlade om allt möjligt. Främst om vårt husbygge. Men nu när jag har skaffat mig denna lilla virkerlivirkblogg så tänkte jag dela mönstret även här.
 
Jag har gjort mina med en ljus färg på själva macaronsen, sedan är fyllningen mörkare, men smaken är ju som baken.
 
Följande maskor använder vi oss av:
fm = fast maska
sm = smygmaska
 
Siffrorna inom parentes är hur många maskor ni ska ha när ni är klar med varvet. På varv 9 så börjar vi med det som kommer utgöra den volangaktiga kanten på macaronen. Varv 10 börjar vi med fyllningen.
 
 
Mönster är enligt följande:
 
Varv 1: Virka 6 fm i en magisk cirken.
Varv 2: Virka 2 fm i varje maska (12)
Varv 3: Virka 1 fm i första maskan, 2 fm i andra maskan, fortsätt varvet ut. (18)
Varv 4: Virka 1 fm i de två första maskorna, 2 fm i den tredje maskan, fortsätt varvet ut. (24)
Varv 5: Virka 1 fm i de tre första maskorna, 2 fm i den fjärde maskan, fortsätt varvet ut. (30)
Varv 6: Virka 1 fm i de fyrsta första maskorna, 2 fm i den femte maskan, fortsätt varvet ut. (36)
Varv 7: Virka 1 fm i varje maska. (36)
Varv 8: Virka 1 fm i varje maska, avsluta varv 8 med en sm (36)
Varv 9 Virka 1 fm + 1 sm i den yttre maskbågen, alltså en 1 fm + 1 sm i varje yttre maskbåge, fortsätt varvet ut. Klipp av garnet och fäst.
Varv 10: Byt färg i fall ni vill ha en annan färg på fyllningen. Nu gör ni 1 fm i varje inre maskbåge. Fortsätt varvet ut.
Varv 11: Virka 1 fm i varje maska varvet ut. Klipp nu av garnet, men lämna en bit garn då det är med denna ni ska sy ihop macaronen med sedan.
 
Nu ska ni göra det andra locket av macaronen. Då följer ni samma mönster men ni gör endast varv 1-9.
 
När ni gjort detta så lägger ni ihop dem, och ni ska sy ihop den. För nålen igenom en maska på fyllningens sista varv, för sedan in nålen i den inre maskbågen på locket av macaronen. Fortsätt sedan så genom alla maskor. Innan ni helt syr igen den så fyll macaronen med lämplig mängd fyllning. Fyll den dock inte för mycket, det är bättre att fylla den lite för lite än för mycket för bästa resultat.
 
Om ni vill dela mönstret, länka i sådana fall tillbaka till mig och skriv en kommentar så jag vet att ni delat det. :)
 
 
1 Helene:

skriven

Nämen åh så häftiga!! *o*