Triple puff granny square

7 kommentarer
 
original pattern by Eline Alcocer at www.emmyandlien.com
 
Hej!
 
Många har sett de rutor jag virkat som heter Triple puff granny squares. Då flera även eftersökt mönstret på svenska så har jag kontaktat den som har gjort originalmönstret som har godkänt att jag översätter mönstret på den till svenska.
 
Innan vi börjar. Alla varv avslutas med en smygmaska.
 
Rutan ser ut enligt följande:
 

Här kommer mönstret:
 
Börja med att göra en magisk ring. 
Varv1: I ringen gör ni sedan 8 puff maskor.
 
Vet ni inte hur ni gör puffmaskor kan ni kolla på denna video:  http://youtu.be/RlmzLArBmUQ
 
Nu ser er virkning ut så här:
 


Byt färg.
Varv2: virka 2 puffmaskor i mellanrummet på varje puffmaska på föregående varv.
 
 Er ruta ser nu ut så här:
 

Byt färg.
Varv3: Nu gör du 2 puffmaskor i första mellanrummet, 1 puffmaska i nästa mellanrum. Upprepa varvet ut. 
 
Nu ser er ruta ut så här:
 


Byt färg. Börja varvet där du virkat 2 puff maskor i samma mellanrum på föregående varv. Det är endast i dessa du ska virka i på detta varv.
 


Varv4:  2lm sedan 1fm i samma mellanrum. Gör sedan 1lm. I nästa nedtag så går du 3st, 3lm, 3st
 
Det ser nu ut så här: 
 


Fortsätt med 1lm. I nästa nedtag gör du 3fm. Fortsätt med 1lm. Nu kommer vi till nästa hörn, då repeterar vi 3st, 3lm, 3st. Fortsätt med 1 lm fortsätt enligt ovanstående fram till sista hörnet. Gör sedan 1lm och sedan 1fm i mellanrummet du startade varvet. 
 
Nu ser rutan ut så här:
 

Bytt färg.
 
Varvet påbörjas i luftmaskemellanrummet på föregående varv.
 
Varv5: 2lm, 1st i första luftmaskemellanrummet. 1lm. I nästa nedtag är hörnet av rutan. Så du gör då 3st, 3lm, 3st. Gör sedan 1lm i nästa mellanrum 3st sedan 1lm, 3st i nästa nedtag, 1lm. Nu kommer ni till hörnet igen. Fortsätt som ovan fram till ni har gjort klart sista hörnet. Ni gör nu 1lm, 3st i sista mellanrummet, 1lm och avsluta sedan med 1st och 1sm i det mellanrum du startade varvet i.
 
Nu ser rutan ut så här:
 

Byt färg.
 
Varv6: börja varvet med 2lm. Sedan gör ni 2fm i varje luftmaskemellanrum. 1fm i varje maska och 2fm 2lm 2fm i varje hörn. 
 
Nu ser rutan ut så här: 
 

Varv7: sista varvet! Börja med 1lm och 1fm i samma maska. Fortsätt med 1fm i varje maska. I hörnen går ni 1 fm, 2lm, 1fm. Fortsätt varvet ut.
 
Nu är rutan klar och resultatet blir detta:
 

Lycka till!
 
original pattern by Eline Alcocer at www.emmyandlien.com
 

 
 
 
1 Lee Brixing:

skriven

TACK, snälla!
Vad gulligt av dig att översätta och dela med dig av detta fina mönster.
Vad är det för garn du virkar i och med vilken storlek på virknål?

2 Inga-lill Larsson:

skriven

Kan man inte skriva ut mönstret Då jag provar fungerar det ej.

Svar: Hej! Det fungerar för mig när jag högerklickar någonstans på texten och sedan väljer "skriv ut" fungerar det inte så kan du maila susanne@zinknet.se så kan jag försöka knåpa ihop ett dokument som är utskrivbart.
CrochetFairy

3 Elin:

skriven

Hejsan! Vi har satt ihop en artikel om virkning och tog med det här inlägget då :) Toppenfint mönster! http://blogg.se/article/2016/february/varva-ner-med-lite-virkning.html <- här är artikeln, där kan man också rösta på vad man helst vill virka av alla förslag i artikeln :)

Ha en fin dag!
Hälsningar,
Bloggredaktionen

Svar: Oj så roligt! :) tackar så hjärtligt!
CrochetFairy

4 sanna:

skriven

Oj va vackert... :)

5 Fröken:

skriven

Vilka fina mormorsrutor och tack för beskrivningen! :-) Jag får göra ett nytt försök tror jag. Mina tidigare "rutor" har nämligen blivit runda hur jag än har gjort... Jag håller tummarna för att det ska gå vägen den här gången! :-)

Svar: Tack! :) ja gör så, man brukar alltid få till det till slut om man är envis. :)
CrochetFairy

6 My:

skriven

Hej! Vilka otroligt fina mormorsrutor :) Vad har du för grovlek på virknålen? Och vad är det för sorts garn du använder?

Svar: Hej! Tack så mycket! :) till dessa har jag använt virknål 3,0 och Järbo Nova. :)
CrochetFairy

7 My:

skriven

Hej! Vilka otroligt fina mormorsrutor :) Vad har du för grovlek på virknålen? Och vad är det för sorts garn du använder?