Hur du gör mormorsränder. DIY

En kommentar
 
Hej!
 
Jag tänkte faktiskt visa er hur ni virkar mormorsränder. Det är ungefär som mormorsrutor. Fast enklare! :) Att tänka på är att virka löst, för att arbetet inte ska bli ojämnt.
 
Eftersom jag ville ha ränderna stående innebär det att första varvet avgör hur lång filten ska bli. Om du vill ha ränderna liggande så avgör första varvet hur bred filten ska bli. Så det är bra att tänka på om man vill ha stående eller liggande ränder innan du börjar.
 
Här kommer beskrivningen:
 
Varv 1: Virka LM (luftmaskor) så långt som du vill att filten ska bli (lång eller bred). Dock är det superviktigt att antalet LM går att dividera (dela) med tre för att det ska bli snyggt.
 
Varv2: Gör 3 stolpar i 6:e maskan från nålen. arbetet ser nu ut så här:
 
 
 Hoppa sedan över 2 maskor gör 3 stolpar i nästa (OBS! Gör aldrig LM mellan stolpparen). Fortsätt varvet ut.
 
Ditt arbete ser nu ut så här:
 
 
 
Varv3: 3lm, gör sedan 3 stolpar mellan de två första stolpgrupperna. Alltså i mellanrummet. sedan fortsätter du med att göra 3 stolpar i varje mellanrum.
 
Vill ni byta färg gör ni detta i slutet på ett varv. Ni gör då som så att ni virkar 2 stolpar som vanligt. På den tredje och sista stolpen så drar ni endast igenom garnet första gången med nuvarande färg. Sedan drar ni igenom sista gången med nya färgen. Detta för att få ett snyggt byte. Så här:
 
 
 

Varv4: 3lm (bilden ovan visar hur det ser ut när ni gjort dessa 3 lm). Sedan fortsätter du som tidigare 3 stolpar i varje mellanrum mellan stolpparen. Sedan fortsätter du till du är nöjd med din filt. Mycket enkel virkning men otroligt fint.
 

Så här blev en av mina filtar.
 
 
 
 
 
 
1 anki:

skriven

Snyggt! Är lite sugen på att göra en filt i mormorsränder med :)

Svar: Det är fint med mormorsränder! :) så gör't :)
CrochetFairy