Mönster virkade hjärtan

Kommentera
Hej!
 
Några har på Instragram efterfrågat mönstret på virkade hjärtan jag brukar göra. Det finns många olika varianter på dessa på Pinterest. Men jag har gjort några mindre justeringar för att jag ska få dem som jag önskar. Jag använder mina hjärtan dels som de är avsedde till att vara hjärtan. Men jag använder dem även som fötter på de draksnuttarna jag brukar göra.
 
Jag har virkat hjärtat i Scheepjes Catona som är köpt hos Favoritgarner
 
Här kommer mönstret:
 
Gör en magisk ring. Virka sedan 1lm (du har redan en lm gjord i samband med att du gjorde den magiska ringen) dessa 2lm ersätter första stolpen (många gör 3lm men jag tycker det är snyggare med bara 2. Men ni får göra 3 om ni vill) men enligt som jag gör så har ni totalt 2 lm på kroken). Nu gör du 1 stolpe, 2 lm (hörn), 3 stolpar, 2 lm, 3 stolpar, 2 lm 3 stolpar, 2lm sedan gör du 1 stolpe nu drar du igen den magiska ringen och avslutar med 1 smygmaska för att sluta varvet, gör smygmaskor till du kommer till hörnet.
 
Här är en video som jag gjort hur ni gör det första varvet:
 
 
Ni har nu gjort första varvet, än så länge ser det ut som en mormorsruta. Ditt hjärta ser nu ut så här:
 
 
 
Även varv två är samma som en mormorsruta. Du virkar i luftmaskbågarna på föregående varv.
 
Varv2: Gör 3lm, 2 st, 2lm, 3 st i luftmaskbågen. (första hörnet är nu virkat, virka sedan 1lm sedan på börjar du nästa hörn med 3st, 2lm, 3st. Fortsätt till du gjort alla fyra hörn. Avsluta med en lm i den övre av de lm som ersatte första stolpen och sedan sm till närmaste luftmaskbåge (hörn). Nu ser hjärtat ut så här:
 
 
 
Varv3. Vi ska nu börja med själva hjärtbågarna. Du ska INTE göra stolparna i den luftmaskbåge som du är i. Utan du gör 12 stycken stolpar i den mittersta luftmaskbågen. Detta för att få själva bågen  (se bild nedan). Gör sedan 1 smygmaska i nästa luftmaskbåge.
 
Nu gör vi nästa hjärtbåge genom att göra 12 stycken stolpar i nästa luftmaskbåge. Avsluta med en smygmaska i nästa luftmaskbåge, nu är båda hjärtbågarna klara. Så egentligen är detta varv bara ett halvt varv.
 
Ditt hjärta börjar nu likna ett hjärta och ser nu ut så här:
 
 
 
Varv 4:
Virka sedan 9 fm (1fm i varje maska och 2fm i luftmaskbågen (totalt 9fm). Nu ska vi göra spetsen av hjärtat. Då gör du 2lm sedan så virkar du 9fm på samma sätt som du nyss gjort (1fm i varje maska, 2fm i luftmaskbågarna). Du är nu uppe vid första hjärtbågen. Du virkar nu 12 fm (en i varje maska på hjärtbågen) du är nu mitt emellan hjärtbågarna. För att rätt form på hjärtat gör en lång fm vilket innebär att du gör nedslagen för att hämta garn i första varvets luftmaskbåge. (Se bild)
 
 
Nu gör du sedan 12fm och avsluta med en sm. Nu är du klar! Och hjärtat ser ut så här:
 
 
Hoppas instruktionen var tydlig nog. :)
 
Lycka till!