Mönster bobblestitch filt.

26 kommentarer
 
 
Hej Kära Vänner!
 
Mina mönster är alltid endast för eget bruk, och inte för massproduktion eller i syfte att tjäna pengar. Jag vill alltid att ni länkar till min blogg eller till min Instagram @_crochetfairy_ om ni virkar efter mina mönster och visar upp dem. Detta för att jag lägger ned ofantligt många timmar på de mönster som jag gör och då de alltid är GRATIS så tjänar jag inte ett öre på det. Så därför vill jag att ni länkar till mig i retur, det är det endaste jag kräver. :)
 
Många av er har sett min bobblestitch filt på instagram som jag själv har designat och gjort mönstret till. Jag fick väldigt mycket fin respons på den, vilket värmer oerhört i hjärtat! :) Så jag tackar så hjärtligt för det! :)
 
Många har även efterfrågat mönstret på skapelsen om man kan köpa mönstret av mig. Jag tycker att inspiration, kreativitet och glädje inte ska behöva kosta pengar så därför tänker jag lägga ut mönstret på filten helt gratis här på min blogg. Jag vill inspirera andra med mitt virkande och vill att de ska kunna skapa filten gratis.
 
Jag har lagt ned ofantligt många timmar att göra mönster och att sedan renskriva det så jag hoppas att många kommer ha glädje av det.
 
 
 
 
 
GARNÅTGÅNG + GARN:
 
Jag har virkat denna filt i Scheepjes Catona med virknål 3,0. Garnet är ett bomullsgarn som finns i hela 81 olika färger. Jag har köpt det hos www.favoritgarner.se
 
För mig gick det åt nästan 17 stycken 50 grams nystan vilket innebär en garnkostnad på 442 kr. Jag har tyvärr inte noterat hur många nystan det gick åt av varje färg i min filt.
 
INSTRUKTION:
 
Jag kommer här nedan förklara hur ni ska virka filten då det kan vara några skillnader mellan rutorna. Rutorna med text måste virkas enligt beskrivningen då texten på dessa annars blir spegelvända, vilket inte är kul. De rutor som har texten vågrätt på den färdiga filten virkas från kortsida till kortsida och de som har texten lodrätt på den färdiga filten virkas långsida till långsida. Så som rutorna är uppstälda nedan är så den ska virkas. Det står angivet på varje ruta vad som gäller. Ovanför varje ruta står hur många maskor som kortsida eller långsida har, detta för att du ska veta hur du ska börja. Observera att när du gör luftmaskkedjan för att börja ska det alltid vara en extra luftmaska mot hur många maskor det står att rutan har som kortsida alternativt långsida eftersom du vänder med den sista luftmaskan.
 
Ni startar varje ruta med att göra luftmaskor. Tänk på att ALLTID göra 1 extra luftmaska. Detta för att varje varv vänds med en luftmaska. På bilderna nedan så är de svarta fyrkanterna bobblestitch och de icke ifyllda rutorna är vanliga fasta maskor. Observera att varannat varv är det endast fasta maskor.
 
Nu kommer min beskrivning vara ganska tydlig då en del är nybörjare och jag även vill att de ska kunna göra mönstret. Ni som är vana vid att göra bobblestitch räcker det med att titta på bilden så är det bara att tuta och köra.
 
Jag har gjort en video som ni kan se hur ni gör ett bobblestitch, här nedan kan ni kika på den:
 
 
Förklaring i text hur ni gör en bobblestitchmaska är följande:
Du gör likadant som när du startar en stolpe MEN du gör bara första omslaget och drar igenom ni gör inte det andra (sista) omslaget och drar igenom stolpen. Sedan påbörjar du nästa stolpe i samma maska, fortsätt på detta sätt till du har 5 ögglor på virknålen. Då gör du det sista och avslutande omslaget och drar igenom alla ögglorna. Fortsätt sedan med fasta maskor fram till mönstret uppger att en ny bobblestitch ska göras.
 
Jag vill förtydliga för alla att nedan kan ni se att det är 2 varv fasta maskor innan man börjar med bubblorna och 2 varv efter att man slutat med bubblorna. Det samma gäller på höjden så är det 2 fasta maskor både före och efter. Det är en del som missat detta så därför vill jag förtydliga detta.
 
Då kör vi!
 
Ruta: Unik
Rutans kortsida: 25fm (gör 26 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
Observera att varannat varv är det endast fasta maskor. Detta för att bobblestitchen ska hamna på samma sida.
Då rutans kortsida är är 25 fasta maskor så startar ni med att göra 26 luftmaskor. Luftmaskorna syns inte på diagrammet nedan, så när ni gjort luftmaskkedjan startar ni med diagrammet. Alla rutor med bokstäver är virkade på exakt samma sätt förutom de rutor som har text lodrätt (SOL & SÖT) dessa virkas långsida till långisda. När du gjort luftmaskkedjan så börja sedan varv 1 med att göra en fast maska i andra luftmaskan från virknålen och fortsätt med fasta maskor varvet ut. Ni har nu gjort första varvet och har nu 25 fasta maskor på varvet. Fortsätt enligt diagrammet.
 
 
Ruta: Dröm
Rutans kortsida: 25fm (Gör 26 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Lycka
Rutans kortsida: 31fm (Gör 32 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Glädje
Rutans kortsida: 31fm (Gör 32 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Hopp
Rutans kortsida: 31fm (Gör 32 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Mys
Rutans kortsida: 31fm (Gör 32 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Kärlek
Rutans kortsida: 27fm (Gör 28 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Öm
Rutans kortsida: 27fm (Gör 28 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Charm
Rutans kortsida: 25fm (Gör 26 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Tro
Rutans kortsida: 25fm (Gör 26 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Gos
Rutans kortsida: 25fm (Gör 26 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Puss
Rutans kortsida: 25fm (Gör 26 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Ljuv
Rutans kortsida: 29fm (Gör 30 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Varm
Rutans kortsida: 29fm (Gör 30 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Hjärta med ram
Rutans kortsida: 33fm.
Rutans långsida: 33fm
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Då denna ruta är symetrisk så kan ni virka börja med den i vilket hörn ni vill då den inte kan bli spegelvänd. Glöm inte att göra en extra luftmaska på luftmaskedjan innan ni börjar läsa diagrammet. Alltså totalt 34 luftmaskor.
 
 
Ruta: Mjuk
Rutans kortsida: 33fm (Gör 34 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Snäll
Rutans kortsida: 27fm (Gör 28 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Älska
Rutans kortsida: 27fm (Gör 28 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: God
Rutans kortsida: 25fm (Gör 26 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Hjärta
Rutans kortsida: 20fm
Rutans långsida: 25fm
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Då mönstret på rutan är symetrisk så kan ni virka börja med den i vilket hörn ni vill då den inte kan bli spegelvänd. Tänk bara på att gör en extra luftmaska på luftmaskkedjan innan ni börjar med diagrammet.
 
Ruta: Ro
Rutans kortsida: 25fm (Gör 26 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Sol
Rutans långsida: 33fm (Gör 34 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från långsida till långsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
 
Ruta: Söt
Rutans långsida: 23fm
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från långsida till långsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
Ruta: Stjärna
Då mönstret på denna ruta är symetrisk så börjar ni i vilket hörn ni vill då denna inte kan bli spegelvänd.
Rutans bredd: 30fm
Rutans höjd: 31fm
 
Ni börjar alltså vart ni vill. Kom ihåg att lägg till en extra luftmaska när ni gör luftmaskkedjan innan ni börjar med diagrammet.
 
 
Ruta: Lugn
Rutans kortsida: 33fm (Gör 34 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
 
Ruta: sovsött
Rutans kortsida: 15fm (Gör 16 luftmaskor vid start)
Observera att varje varv vänds med en luftmaska.
Denna ruta virkas från kortsida till kortsida. Du börjar att virka i det nedre vänstra hörnet om du virkar med vänster hand och i det nedre högra hörner om du virkar höger hand. Det är viktig att rutan virkas åt det håll den beskrivs för att inte bokstäverna ska bli spegelvända.
 
 
 
Oj! Nu är vi nästan klara.
 
VIRKA IHOP FILTEN:
Nu är alla rutor klara. Grattis! Nu är ni nog ganska trötta på bobblestitch. :) Ni är det bara ihopvirkningen kvar. Hur har jag då gjort? Jo, jag har gjort det så enkelt att jag har virkat ihop dem med fasta maskor. Jag har lagt rutorna avigsida mot avsigsida och sedan virkat ihop dem med fasta maskor. Så det är bara att börja att virka ihop dem en och en. Men det går ganska snabbt. Sedan när hela filten är i ett stycka så har jag virkat 2 varv med fasta maskor runt filten som en ram.
 
Vart varje ruta ska sitta kan ni se på bilden nedan.
 
 
 
Lycka till! :)
 
Pssst... Jag har ytterligare ett Bobblestitch mönster som håller på att ta form i mitt huvud. :) Kommer provvirka under hösten. Hihi.
 
 
 
 
1 Lena:

skriven

Så himla fin!! :)

Svar: Tack snälla! :)
CrochetFairy

2 Anonym:

skriven

Jättefin och vilket jobb😊

Svar: Tack snälla! Ja det tog en himla massa timmar. :D
CrochetFairy

3 Anonym:

skriven

Jag fann två "tokigheter" i mönstret, iallafall såg det ut som att mönsterbilder inte stämde med rubrikerna på alla ställen. En liten petitess bara, vilket fenomenalt jobb du lagt ner! Mönstret och garnåtgång, allt är med! Det kommer bli ett projekt av detta, tänkte virka en "flytta-hemifrån-filt" till min dotter My ❤️

Svar: Tack snälla att du upptäckte detta. :) jag har nu korrigerat det. Jätte tack! :)

Åh vad gulligt! Låter som en jätte fin idé! :) min filt är 78X100cm men med grövre garn blir den större. :)
CrochetFairy

4 Sandra:

skriven

Så fantastiskt fin. Vilket arbete. Jag tackar och bockar för möjligheten till att virka denna. Blir nog en kommande bebisfilt framöver.

Svar: Tack snälla för din kommentar. Jag delar så gärna med mig. Jag önskar dig lycka till med filten!
CrochetFairy

5 Anonym:

skriven

Hejsan. Tusen tack för en fantastiskt mönster. Nu har jag suttit och tragglat med detta sen igår kväll och finner inte ut logiken med diagrammet. För exempel MYSA det står att man skall lägga upp 32 maskor till höjden. Men antalet rutor i själva diagrammet är ju 27 på höjden och typ 41 på längden så jag förstår inte hur jag skall tänka 🤔 Jag hoppas du förstår hur jag tänker 😅 Ha det bäst kram Petra

6 Anonym:

skriven

Hejsan. Tusen tack för en fantastiskt mönster. Nu har jag suttit och tragglat med detta sen igår kväll och finner inte ut logiken med diagrammet. För exempel MYSA det står att man skall lägga upp 32 maskor till höjden. Men antalet rutor i själva diagrammet är ju 27 på höjden och typ 41 på längden så jag förstår inte hur jag skall tänka 🤔 Jag hoppas du förstår hur jag tänker 😅 Ha det bäst kram Petra

Svar: Hej! Som det står i mönstret är korrekt. Du ska lägga upp 32 luftmaskor då rutan är 31 fasta maskor hög. Alla rutor med text har 2 fasta maskor på varje sida som en ram så att man ska kunna virka ihop rutorna. Du kan se i mönstret att runt "bobble ramen" på varje ruta med ord så finns det 2fm både före och efter ramen, samt nedanför och ovanför.
27fm är bara själva bobbleramen i höjd. Men sedan är det som sagt 2FM både ovanför och under 27+2+2 = 31fm sedan gör du en till för att vända och då blir det 32fm. Hoppas du förstår min förklaring. :) Men om du kikar på mönstret igen så förstår du nog hur jag menar. :)
CrochetFairy

7 Anonym:

skriven

Hejsan. Tusen tack för en fantastiskt mönster. Nu har jag suttit och tragglat med detta sen igår kväll och finner inte ut logiken med diagrammet. För exempel MYSA det står att man skall lägga upp 32 maskor till höjden. Men antalet rutor i själva diagrammet är ju 27 på höjden och typ 41 på längden så jag förstår inte hur jag skall tänka 🤔 Jag hoppas du förstår hur jag tänker 😅 Ha det bäst

8 Anonym:

skriven

Hejsan. Tusen tack för en fantastiskt mönster. Nu har jag suttit och tragglat med detta sen igår kväll och finner inte ut logiken med diagrammet. För exempel MYSA det står att man skall lägga upp 32 maskor till höjden. Men antalet rutor i själva diagrammet är ju 27 på höjden och typ 41 på längden så jag förstår inte hur jag skall tänka 🤔 Jag hoppas du förstår hur jag tänker 😅 Ha det bäst

9 Anonym:

skriven

Ett mästerverk, så underbar fin filt.
All kredit till dig som så frikostigt delar med dig av din härliga kreativitet. Delad glädje är alltid dubbel☺
Annika med bloggen Skapa och Inreda http://svartahusets.blogspot.se/2014/03/monster-pa-virkad-uggla.html?m=1#links

Svar: Tack snälla Annika! :) jag håller med dig om att delad glädje är dubbel glädje. :) min mamma har faktiskt virkat ett par av dina ugglor. :)
CrochetFairy

10 Anonym:

skriven

Så vackert du gör 😀 Vad använde du för storlek på virknål?

Svar: Tack snälla! :) jag har använt virknål 3.0 :)
CrochetFairy

11 Birgitta A:

skriven

Fantastiskt snygg filt. Stort tack för att du delar med dig!

Svar: Tack så jätte mycket! :) det var så lite så. :)
CrochetFairy

12 Anonym:

skriven

Jätte fin.. Hur stor blir den?

Svar: Med det garnet jag använde (Catona) virknål 3.0 så blev den 80x100cm.
CrochetFairy

13 sonja:

skriven

hej, underbar filt ! har försökt mig på den o började med det jag tyckte var lättast, hjärtat. blev lycklig när jag klarade av det :) men...när jag börjar på ordet öm, så började jag som det står nere i högra hörnet men fick som sagt ordet spegelvönt ; mö :) roligt isäg men vill gärna ha rätt ord, hur gjorde jag fel ?

14 Carina Sandqvist:

skriven

Otroligt fin filt! Jag undrar om du vet vilka färger du använde, det är så svårt att jämföra bilden med färgkartan på favoritgarner.se.
Ser fram emot att virka denna goa filt ;)

Svar: Hej Carina.
Tyvärr så har jag inte noterat vilka färger jag har använt till filten då jag tog ett hopplock av det jag hade hemma. Men om du beställer av de färger du gillar tror jag de kommer bli alldeles perfekt. :) Lycka till!
CrochetFairy

15 Lilla jag:

skriven

Hej _crochetfairy_ jag har nu satt igång att virka denna fantastiska filt men behöver lite hjälp med färgerna på rutorna. Har du tid?

16 "Lilla jag":

skriven

Hej, jag undrar om du kan ge mig lite hjälp med vilka rutor du virkade med samma färg?

17 Kerstin :

skriven

Hej, vilken fin filt. Ger mig verkligen inspiration att virka igen. Bara måste prova . Tack för att du delar med dig.

18 Anonym:

skriven

Jättefint. Jag sökte något speciellt att ge mitt kommande barnbarn. Nu går virknålen för fullt. Tack för din idé och mönstret. Vilket fint arbete.

19 Anonym:

skriven

Woaw..blev så imponetad och testade genast med garn jag hade hemma.(polyester).sååå roligt mönster o vilken idee. filten är mer än imponerande..jätte fint!!..och ville beställa allt garn och.men.blev så besviken direkt.garnet livreras inte utomlands bor i schweiz o kan inte beställa..sniff det blir att hitta nått liknande.tusen tack för gratis mönster!!!!

Svar: Åh tack snälla du för dina fina ord!! :) det värmer i hjärtat! Jag vet att favoritgarner ska börja med leverans worldwide vet dock inte när. :) kanske finns en återförsäljare i Schweiz ac Scheepjes? :)

Det var så lite! Jag delar så gärna med mig. :)
CrochetFairy

20 Carina Sandqvist :

skriven

Hej igen!
Nu är jag snart klar med filten och den blir nog jättefin. Men jag har stött på ett problem. På ruta: Stjärna? så är det bobblestitch på alla varven. Då blir dom ju på både bak- och framsida!? På alla andra är det ju varannat varv bara fasta maskor. Vad är det jag inte förstår? Tacksam för snabbt svar för den lilla prinsen som ska få den är redan här ❤

Svar: Hej! Då virkar du rutan åt fel håll. Om du vänder på den så ser du att bubblorna endast är på varannat varv. :)
CrochetFairy

21 Anonym:

skriven

Vilken färg använde du till Dröm? Tycker inte att jag hittar den lila tonen..

22 Anonym:

skriven

Vilken färg använde du till Dröm? Tycker inte att jag hittar den lila tonen..

Svar: Hej! Tyvärr noterade jag inte förgkoderna när jag gjorde filten. :( så jag vet inte.
CrochetFairy

23 Anonym:

skriven

Hej! Jag startat igång med virkning av Unik.. jag började med luftmaskorna, sedan två rader av fm... jag tolkar din beskrivning som att jag skall starta från höger längst ner i diagrammet om jag har virknålen i höger hand. Men om jag gör det blir det spegelvänt.. vad gör jag för fel?
Tacksam för svar. :-)
Så underbar filt som jag tänkt ge som dopgåva! ❤

24 Malin:

skriven

Jag skall göra din underbara filt som dopgåva.
Jag tolkar din beskrivning som att jag skall börja i högra hörnet längts ner om jag håller i virknålen i höger hand... jag får ändå bokstäverna spegelvända... tolkar jag helt fel?
Tacksam för svar. 😊

25 Emma:

skriven

Hej håller på med din underbara filt men har stött på problem :( Ordet söt står att den ska virkas från långsida till långsida på 23 maskor, men på diagrammet är det 42 maskor. och det är fast maskor på varje rad om man virkar långsida till långsida. är det så att man ska virka den kortsida till kortsida iaf? :) tack för underbart mönster!!!

26 Linn:

skriven

Helt fantastisk filt! Är så taggad på att virka den. Började idag men fick inte riktigt till det. Skulle så mycket uppskatta lite råd.
1. Har exakt samma garn och virknål som du (för det är 3.0 mm väl? Inte den andra skalan?) men rutan jag började med känns inte alls som den blir tillräckligt stor. Började med Glädje och den är inte i närheten av 25 cm (fjärdedel av 100 cm som din filt blev. Den blir kanske 15 cm.
2. Luftmaskorna blir ju så stumma. Det känns som starten blir för kort för sedan de kommande varven har ju mer stretch i sig och verkar kunna bli längre. Sedan blir liksom virkningen spiralformade kring lm också lite som att den raden är för kort. Det som bekymrar mig är att om man gör lm jättelöst så blir det ju stora hål i startkanten av arbetet för att nästa varv drar i de lösa maskorna. Hur ska jag tänka?

Frågor :
1. Starten med lm räknas inte som första varvet va?
2. När du gjort starta lm virkar du de kommande fasta maskorna i bakre, främre eller båda maskbågarna? Tänkte bakre var typ standard?

Så mycket tack om du har tid att ge mig råd. Blev så ledsen när jag nu inte fick till det. När jag äntligen kunde börja :(